Tips och regler för cykling i Sunne Bike Park
Dessa regler gäller i Sunne Bike Park. Läs också SLAOs ”Lilla Gröna”.
- All cykling sker på egen risk!
- Använd alltid fullface-hjälm, vi rekommenderar även ryggplatta, knä- eller benskydd och armbågsskydd samt handskar. En s k body armor inkluderar oftast både rygg- och armbågsskydd samt även axelskydd och eventuellt även skydd för bröstkorgen.
- Välj cykelled som passar din nivå och börja alltid dagen på en lägre nivå för att komma igång.
- Anpassa farten efter väglag och den sikt du har och tänk på att du alltid har väjningsplikt för framförvarande åkare (eftersom de sannolikt inte vet om att du ligger bakom).
- Visa hänsyn och hjälp andra som råkat ut för en olycka eller meddela personal på området om eventuella tillbud.
- Om du behöver stanna, undvik att stanna på platser med skymd sikt (efter en kurva, bakom ett hopp, etc). Använd gärna stopplatser eller ställen där du kan stanna vid sidan om själva leden.
- Du är ansvarig för din cykel, se till att den är väl fungerande innan du ger dig ut. Se även till att den inte smutsar ner eller skadar andra personer.
- Visa respekt för naturen! Undvik att störa djur i onödan och lämna inte skräp kvar i naturen.
Angående liftar och liftkort:
- Liftkorten är personliga. Personer som försöker åka lift utan giltigt liftkort kan krävas på en avgift på 500 SEK.
- Villkor för liftkorten hittar du i SLAOs Lilla Gröna Viktigt att veta om liftburen cykling.
- Vi har två olika liftar under sommaren, stolliften som du hänger cykeln i på sidan, och släpliften som du krokar fast i styret och rullar med uppför liftspåret. För de lite nyare rekommenderar vi stolliften de dagar den är öppen.
Tips till dig som är ny på att cykla downhill/liftburen cykling:
- Sänk sadeln så lågt det går när du cyklar utför (se även till att sadeln inte sitter löst i stolliften).
- Stå upp på pedalerna med lätt böjda ben och armbågar så får du rätt balans och en bra möjlighet att mjukt jobba med kroppen på cykeln när du tar dig an ledernas utmaningar.
- Håll blicken ca 10 meter framför dig så du hinner anpassa cyklingen efter ledens utmaningar.
- Tänk på att bromsa rätt, det innebär att du behöver hålla koll på vad som är fram- respektive bakbroms och använda bakbromsen lite mer. Tänk även på att bromsa innan du går in i kurvorna, inte när du är i dem.
- Håll tryck på framhjulet så du behåller styrningsförmågan. För mycket bakvikt gör att framhjulet får förminskad kontakt med underlaget och då försämras din styrförmåga (undvik därför att ”backa bak” på cykeln när du blir rädd för det du har framför dig).
- Cykla i mesta möjliga mån i mitten av lederna då kanterna kan vara lösa, speciellt i nya banor som inte satt sig än.
- Gå in högt i början av en velodromkurva och gå ut lågt. Gör du tvärtom finns risken att du rullar ur kurvan när farten och krafterna ökar.
- Vad gäller våra banor så är bana 1, 2, och 3 alla sådana att det går att rulla igenom utan att behöva lämna underlaget. De hopp, dropp och andra tekniska moment som ingår i respektive led går att rulla över eller vid sidan av.
- Ett tips vid första besöket är att börja med den gröna banan och bekanta dig med utförscyklandet för att därefter testa den blåa banan. Kanske vill du sedan tillbringa lite tid i vårt övningsområde för att öva på olika teknikmoment för att klara de tekniska bitarna i den blå leden på ett bättre sätt.