Bike Park
Hitta den cykelbana som passar dig bäst
Vi har banor i olika svårighetsgrad och karaktär. Börja enkelt och öka gradvis i din egen takt. Graderingen av banorna är precis som i backarna för skidåkning där grön är de lättaste och svart är de mer utmanande. Vill du inte ta liften upp kan du ha kul i vårt nybörjar-/barnområde eller pumptrack. Vi planerar att kontinuerligt bygga ut vår Bike Park, så håll utkik efter nya banor!
Banor
Banbredd: ca 1 m
En maskinbyggd bana med låg lutning och därmed uppnår du en lägre fart. Den innehåller inga svårare moment som hopp eller velodromkurvor utan tanken är att du kan prova på att utförscykling utan särskilda förkunskaper. Kommer du ner med ett leende på läpparna kan vi garantera att du kommer vilja prova fler banor!
Banbredd: ca 1,5m
En maskingrävd bana med lite större lutning och fart än den gröna banan. Denna bana innehåller velodromkurvor, rollers, hopp och flertalet träbroar. Tack vare velodromkurvorna får man mothåll i kurvorna och kan därför hålla en högre fart genom dem och lägga ner cykeln mer än i ”vanliga kurvor” som bara har lite motlut.
Alla tekniska moment som t.ex. hopp går att rulla igenom så det går att testa banan utan att vara duktig på att kontrollera cykeln i luften. Undan för undan kan man lära sig att ta kurvor rätt, öka farten genom att ”pumpa” i de rollers som finns och även att börja lätta lite i hoppen. Innan man går vidare på svårare banor bör man känna sig trygg i att ta sig ner i denna bana och att kunna klara lite tekniska moment på ett tryggt och säkert sätt. Banan är mestadels byggd på ett kalhygge vilket ger möjlighet att se stora delar av banan i förväg och du kan studera hur andra åkare tar sig an banans olika utmaningar.
Banbredd: ca 1m
Denna bana är maskingrävd med större lutning i vissa partier vilket ger möjlighet till högre fart (eller så krävs det mer bromsande för att få ner farten). Banan innehåller velodromkurvor, rollers, hopp och ett antal träkonstruktioner. Denna bana har lite svårare tekniska moment och ställer därför lite högre krav på dig som cyklist att hantera fart och teknik, dock innehåller den fortfarande inga delar som man inte kan rulla igenom.
Denna bana är till största del handbyggd och mer att likna vid en lite bredare stig i skogen. Här handlar det om att tackla tekniska moment som stenar, rötter, berghällar och andra naturliga inslag som du hittar ute i skogen. Banan innehåller även velodromkurvor och mindre hopp och dropp samt ett fåtal lite mindre träbroar.
Banan bjuder på en lite mer teknisk cykling på ett ojämnare underlag, men är lite smidigare än vanliga skogsstigar.
En av de banor som byggdes på 00-talet av en grupp lokala entusiastiska cyklister och då var vi 3:e anläggning i Sverige efter Åre och Gesunda att satsa på downhill. Karakteristiskt för de äldre banorna är att de är handgrävda singletrack-banor som går ganska rakt på utför berget. De är därmed ganska snabba och tekniska, men utgör ett bra komplement till de nya lite kurvigare banorna.
En av de äldre banorna som rustats upp. Det är bara den första biten av den gamla banan som är med, sedan försvinner den i de förändringar som gjorts på anläggningen i form av skogsavverkningar. Därför knyter vi ihop slutet av Bataki med Baltasar eller alternativt med Jarro.
Den nedre halvan av den bana som 2009 användes vid en deltävling i Svenska Cupen i Downhill. Teknisk, snabb och stökig bana.
Kan ses som en fortsättning på bana Garm och Jarro som annars använder en transportled direkt tillbaka till stolliften sista biten. Denna bana går bitvis i väldigt teknisk och stenig miljö och kräver att man känner sig trygg med sina bromsar och anpassning av farten efter de utmaningar som banan bjuder på. Sista biten av banan är en lekfull och lite lugnare avslutning tillbaka till liften. Ta det lugnt första gången du testar banan så du hittar de ställen där du behöver vara lite extra försiktig.
Öppnas senare i sommar.
Övningsområdet kommer att ligga en bit upp på berget i närheten av Carelius och Jungfru Spaak. Tanken är att du ska kunna öva på hopp- och droppteknik, kurvtagning samt att hantera lite stökigt och tekniskt underlag.
Planen är att ha fyra till fem parallella leder på ca 100 m vardera som man sedan kan cykla eller gå uppför och köra ner igen. Här har du chansen att öva på ett visst moment tills du känner dig säker.
Vi har två stycken teknik-/barnbanor som du kan gå eller cykla upp till och därmed slipper momentet att åka lift, perfekt start om man vill se om det är läge att sedan ge sig på de ”större” banorna. Den gröna banan Fumle passar de minsta som bara vill prova på och den gröna banan Drumle är lite brantare och mer teknisk där framförallt kurvtagningstekniken kan nötas in.
Denna kortare bana är byggd på platt mark och grundar sig på en teknik att ”pumpa” sig runt banan utan att trampa. Genom att trycka ner cykeln på nersidan av de pucklar/rollers som hela banan är uppbyggd av så skapar du fart framåt och kan köra varv efter varv utan benkraft, dock krävs både teknik och lite kondition. När du väl bemästrat tekniken går det utmärkt att använda samma teknik i de stora banorna på de rollers som finns där och skapa fart inför kurvor eller hopp.
En enduro-betonad led som liksom Garm ger en möjlighet att börja testa handgrävda, lite mer tekniska leder utan att redan vara på expertnivå.
Leden startar lite ovanför Baltasar i den andra pistövergången (den över nedfarten Hertigen) och sedan håller den sig norr om Baltasar. Den avslutas tills vidare genom att återförenas med Baltasar strax innan sista branten (med 3 långsvängar som avslutas med en wallride).
Vår nysaste bana som startar uppe från Akka-toppen och går norr om Hertigen-pisten ner till Gyda. Denna bana är en mysig och ”flowig” single-track i fin skogsmiljö med en lagom teknisk nivå. Leden för vidare in i Gyda och sedan avslutas åket i Baltasar vilket ger ca 2,3 kilometer cykling ner till liften.
Detta är en bana som tidigare hette Miniskutt och även kallats Lille Skutt men som nu restaurerats och med ett par nya sträckningar erbjuder mest flow av alla våra svarta banor, men också utmaningar med branta partier och några dropp så vi rekommenderar att man känner sig trygg bakom styret innan man ger sig ner här.
Terminologi
Downhill, eller liftburen cykling som det också kallas, är inte störtlopp rakt ner i pisterna utan cykling i leder byggda för att ge olika utmaningar där teknik är betydligt viktigare än våghalsighet.
Berm, eller velodromkurva som det också kallas, ger en snävare och snabbare kurva tack vare den uppsvängda kanten som ger mothåll när man lutar ner cykeln mot insidan av kurvan. Tänk på att gå in högt och ut lågt i dessa kurvor.
Via en liten uppförsbacke som avbryts relativt snabb bjuds du på en liten flygtur och landar med fördel i nerförsbacken på andra sidan av hoppets mitt. Hos oss byggs dem oftast så du kan rulla igenom dem eller annars passera vid sidan av dem.
Dropp erbjuder en luftfärd genom att du rullar över en kant (oftast i sten eller trä) och då gäller det att man har lite fart och landar på ett stabilt sätt.
Roller kan liknas vid ett fartgupp för bilar, fast i cykelbanorna. Tanken är att man med rätt teknik kan pumpa fart i dem. Är man lite mer rutinerad kanske man hoppar över dem eller till och med kör en så kallad ”manual” över dem.
Rollers på rad så att du får fart utan att trampa. Pump track kan till och med innehålla ett hopp.
Områden med mycket stenar och rötter där det oftast är lättare att ta sig förbi med lite fart än att rulla sakta över varje ojämnhet.
En ganska brant lutande vägg som oftast är byggd i trä som det är tänkt att du kan rulla emot, antingen som en förvuxen berm eller som en ramp som lutar kraftigt i ca 90 graders vinkel mot åkriktningen.
Ladda ner karta
över vår Bike Park
I vår Bike Park hittar du banor i olika svårighetsgrad och karaktär, börja enkelt och öka gradvis i din egen takt. För att göra det lättare att navigera kan du ladda ned vår ledkarta.
Öppettider
Planera ditt besök och maximera cykelupplevelsen. Här hittar du vilka backar och liftar som har öppet samt eventuella reservationer.
Passa på att köpa säsongskort hos oss!
Utnyttja cykelsäsongen till max och köp ett säsongskort till dig själv, eller ge bort en uppskattad present till någon du tycker om.